Introductie rondreis Chili – Argentinië

Hier een introductie van onze 30-daagse rondreis gemaakt door Chili en Argentinië. Het was een avontuurlijke en prachtige reis waarbij we ook Patagonië en Paaseiland bezochten.

• Los Glaciares National Park, El Chalten, Rivier de la Vueltas, Argentinie
  • Perito Moreno gletsjer, Nationaal park Los Glaciares, Argentinië
  • Santiago de Chile, Chili, Zuid-Amerika
  • Palacio de los Tribunales, Chili de Justicia de Santiago
  • Correo Central de Santiago, Chili
  • La isla Grande de Chiloé, Iglesia de San Francisco, Castro Chili, Unesco werelderfgoed
  • National park Torres del Paine, Mirador Nordenskjöld, Chili
  • Zonsopkomst Ahu Tongariku, Paaseiland, Chili
  • Ahu Tongariku, Paaseiland, Chili
  • Rano Raraku - moai beelden - Paaseiland - Chili

Natuur en cultuur werden gecombineerd door bezoek aan natuurparken, enkele steden en Paaseiland als afsluiting met zijn bijzondere beelden.

Hieronder een overzicht van de reis:

Santiago de Chile de hoofdstad van Chili was ons beginpunt van onze rondreis. We bezochten vooral het centrale gedeelte van de stad met de Plaza de Armas waar vele gebouwen gebouwd zijn in 19 -eeuwse neoklassieke architectuur.

We zagen o.a. de kathedraal, het hoofdpostkantoor en diverse andere monumentale gebouwen zoals het Palacio de la Moneda, het Municipal Theatre of Santiago, het voormalige Chileense Congres en het Palacio de la Real Aduana de Santiago.

Maar je kan ook uitgebreid winkelen in de vele winkels. Als je wat rust wilt kan je een van de vele groenstroken/parken opzoeken. Santiago is een stad waar je makkelijk een aantal dagen kan vermaken.

Na Santiago begon de eigenlijke rondreis door met een nachtbus naar Pucón te rijden

Pucón ligt in het merengebied en men ziet vanaf de stad de besneeuwde top van de actieve vulkaan Villarrica liggen. Je kan er diverse activiteiten doen.

• Bezoek een Mapuche gemeenschap van inheemse indianen.
  • Wandeling Sendero los Lagos in Huerquehue National Park gelegen aan de voet van de Andes ongeveer 35km van Pucón.
  • In Pucón bij het Villarica meer kan je naar een strandje of naar de haven voor een rondvaart.
  • De stratovulkaan Villarrica kan je beklimmen.

Na Pucón gingen we naar aan het Llanquihue meer gelegen Puerto Varas waar je bij goed zicht uitzicht hebt op de 3 vulkanen Osorno, Calbuco en Tronado.

We maakte een excursie naar het eiland La isla Grande de Chiloé. Deze staat bekend om zijn bijzondere kerken gebouwd in Chilotan architectuur waarvan een aantal op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staan.

We bezochten Patagonië met bezoek aan:

• Chili – Punta Arenas – Torres del Paine
  • Argentinië – Ushuaia – El Chaltén – El Calafate

Punta Arenas is de meest zuidelijkste stad van Chili en ligt aan de straat van Magallanes. Hier zagen we diverse herenhuizen in Franse stijl, de Kathedraal en de begraafplaats Cementerio Municipal. Een bijzondere plek met vele mausoleums/kapellen van eenvoudig tot hele bouwwerken. Kolonisten en slachtoffers van schipbreuken uit alle delen van de wereld lagen hier begraven.

Punta Arenas was startpunt van onze ontdekkingstocht naar Patagonië. We reden met een openbaar vervoer bus naar Ushuaia in Argentinië over uitgestrekte vlaktes. Bij Punta Delgada staken we met een autoferry de Straat van Magallanes over. Na de Chileense en Argentijnse grens reden we over de nationale weg Ruta Nacional 3 naar Ushuaia.

Ushuaia. Hier hebben we 2 activiteiten gedaan n.l.:

• Bezoek aan Nationaal Park Tierra del Fuego met een wandeling vanaf de Zaratiegui Bay. De Costera Trail (8km) ging langs de oever van het Beagle Chanel en de Lapataia Bay met uitzicht op besneeuwde bergen.
  • Boottocht over Beagle kanaal van 4 uur. We gingen langs een aantal eilanden en de vuurtoren Les Eclaireurs Lighthouse waarbij we onderweg tientallen zeeleeuwen en grote hoeveelheden aalscholvers zagen.

Vanuit Ushuaia vlogen we naar El Calafate waarna we in we in ruim 3 uur, ca. 220km noordelijk naar El Chaltén reden.

El Chaltén ligt in het noordelijk gelegen gedeelte van Los Glaciares National Park. Dit natuurpark staat op de Unesco Werelderfgoedlijst ref. 145 en ligt aan de basis van Cerro Torre en Cerro Fitz Roy gebergte bij de rivier Río de las Vueltas. Een prachtig gebied om te wandelen.

We maakte 2 wandelingen:

• Een lange ( >20km ) pittige wandeling die naar de Laguna de las Tres, het kobaltblauwe gletsjermeer aan de voet van de berg Cerro Fitz Roy ging. Tijdens de wandeling kwamen we bij diverse prachtige uitzichtpunten waaronder de rivier de las Vueltas en de bergen Cerro Torre – Mt. Torre (3102 m) en Cerro Fitz Roy – Mt. Fitz Roy (3405m) met zijn gletsjers.
  • Laguna Torre was onze bestemming bij de 2de wandeling. Hier hadden we uitzicht op de andere zijde van de bergen dan de dag ervoor.

Vanaf El Chaltén reden we naar El Calafate, het zuidelijke gedeelte van Los Glaciares National Park.

Deze staat bekend om zijn vele gletsjers. Een van de bekendste gletsjers de Perito Moreno hebben we gezien vanaf diverse standpunten via een gletsjerwandeling, boottocht en uitzichtpunten.

Een boottocht maakte we met een catamaran vanaf de haven Puerto Bandero langs de Upsala Glacier en Spegazzini gletsjer met grote massa ijsbergen, drijvende ijsschotsen en klein ijs.

Na El Calafate reden we weer terug naar Chileens Patagonië met het Nationaal park Torres del Paine in het zuiden van Chili.

Nationale Park Torres del Paine. Het behoort net als het Nationale Park Los Glaciares tot het zuidelijke Patagonië Ice Field. Het bestaat uit bergen, gletsjers, meren en rivieren. We hebben  de volgende wandelingen en activiteiten gedaan:

• Mirador Base de las Torres. Hier een prachtig gletsjermeer met uitzicht op de gletsjer die onder de drie granieten toppen van de Paine bergketen of Paine Massif ligt.
  • Glacier Grey. Een niet al te zware wandeling langs Lago Grey die eindigde bij het 1ste uitzichtpunt van de Grey gletsjer.
  • Glaciar del Frances ca.18 km. Met vele uitzichten op de Cuernos del Paine. Langs het meer Lago Skottsberg kwamen we bij de 1ste mirador – uitzichtpunt bij de gletsjer met gletsjermeer Frances.
  • Vanaf de boottocht terug op Lake Pehoe hadden we zicht op verschillende bergtoppen waaronder de Cuernos del Paine waar sneeuw op was gevallen. Zo zie je dat het weer en landschap snel kan veranderen.
  • Uitzichtpunt Mirador del Nordenskjöld. Hier uitzicht op het meer Lago Nordenskjold en weer de Cuernos del Paine en omliggende bergen.

We gingen het park uit via toegangspunt Porteria Laguna Amarga waarna we richting Puerto Natales reden.

Onderweg stopte we bij een Estancia Los Manantiales waar we uitleg over het werk op de ranch, rodeo en schapenhouderij kregen. Als afsluiting hadden we er een lamsbarbecue. Hierna reden we verder naar Puerto Natales.

De laatste activiteit in Patagonië hadden we onderweg naar Punta Arenas via Ruta 9Hier zagen we de MagelhaenpinguïnZe lagen te rusten op het strand, gingen af en toe in zee, liepen wat rond te waggelen of liepen richting het gras en struikgedeelte. Prachtig om te zien.

Via Punta Arenas zijn we weer naar Santiago de Chile gevlogen en daarna de dag erna naar Paaseiland.

Paaseiland – Isla de Pascua is een eiland in de Grote Oceaan en behoort bij Chili. Het eiland is vooral bekend door de honderden Moai – paaseilandbeelden die er te vinden zijn waarvan we natuurlijk een aantal hebben bezocht. Het is een van de meest geïsoleerde eilanden ter wereld.

Paaseiland was onze laatste bestemming van deze prachtige rondreis door Chili en Argentinië. Daarna zijn we weer teruggevlogen naar Nederland.

Voor gedetailleerde informatie en foto’s kijk op de desbetreffende pagina’s op mijn website.