Sólheimajökull gletsjer

Skógafoss – Seljalandsfoss waterval

Na de eerste vakantiedagen in IJsland met o.a. de Golden Circle – Gullfoss – Geysir en Thingvellir Nationaal Park zijn we na een overnachting in Reykjavik begonnen aan een tocht van 3 dagen langs de zuidkust. We reden eerst een gedeelte van de route van de ‘Gouden Driehoek’.

We reden verder naar de Seljalandsfoss waterval die 65 m hoog is.  Deze ligt vlak bij de ringweg en aan de route naar Þórsmörk. Als je wilt kan je over een glibberig pad achter de waterval lopen. Langs de Seljalandsfoss waterval liggen verder nog een paar andere wat kleinere watervallen.

Daarna reden we verder door een landschap vol met paarse lupines naar de Skógafoss waterval.

Hierna veranderde het landschap in een vulkaanlandschap waarbij we regelmatig zicht hadden op de Vatnajökull gletsjer en/of een van de uitlopers hiervan.

De Vatnajökull is IJslands grootste gletsjer. De Vatnajökull gletsjer heeft meerdere gletsjertongen die via korte, vaak brede smeltwaterrivieren uitmonden in de Atlantische Oceaan.

Onder de ijskap van de gletsjer Vatnajökull ligt de vulkaan Grímsvötn. Dit is de actiefste vulkaan van IJsland. Deze barstte 9 maal uit vanaf 1902 en in 1996, 1998, 2004 en in mei 2011. Hierbij werd een aswolk meer dan 20 km de hoogte in geslingerd waardoor de internationale luchthaven Keflavík gesloten werd.

Onderweg zagen we ook de gevolgen van een vulkaanuitbarsting bij de vulkaan de Eyjafjallajökull in maart/april 2010. Hele stukken landschap en wegen waren bedekt met een dikke laag zwarte as.

Deze vulkaan Eyjafjallajökull ligt ten westen van de grotere gletsjer Mýrdalsjökull ten noorden van het plaatsje Skógar.

Onderweg hebben we ook gewandeld in een gebied waar een modderstroom naar beneden was gekomen. Het landschap was hierdoor geheel veranderd. De rivierstromen waren geheel gewijzigd en het landschap was bedekt met rotsblokken en as. Ook waren er gebouwen vernield. Heftig om te zien wat zo’n natuurverschijnsel kan aanrichten.

Op een gegeven moment gingen we een rivier over waar men over een vee rooster een brug overreed. Dit werd gedaan zodat schapen er niet over konden gaan. IJsland in vieren verdeeld met betrekking tot schapen. Men wil de schapen in een gebied houden om uitbraak van ziektes te voorkomen.

Na deze brug gingen we van de hoofdweg linksaf een grindweg in langs de rivier die we overgestoken waren. Enkele km verder kwamen we bij de Sólheimajökull gletsjer een uitloper van de Mýrdalsjökull ijskap.

Hier parkeerden we onze auto’s en zijn we richting gletsjer gelopen. De rest van de groep waar we mee reisden (5 man) wachtten op gidsen om daarmee een gletsjerwandeling op het ijs te maken.

Het weer was prachtig, zonnig, vrijwel geen bewolking en temperatuur van ongeveer 15ºC. Denk dat het voor IJsland goed weer was.

We liepen naar de gletsjer waar links de rivier lag. We zagen bij de gletsjer steeds meer ijsschotsen in het water. Deze braken regelmatig af van de smeltende uiteinden van de gletsjer.

We hadden mooi zicht op de ijskap die helaas niet wit was. Door de vulkaanuitbarstingen in voorgaande jaren was deze ook bedekt met een dikke laag zwart lava as. Soms zag je wel het witte van het ijs op wat gesmolten stukken. De verschillende ijslagen en scheuren in het ijs kon je wel goed zien. Soms zaten er wat pieken in.

Je hoorde ook de gesmolten waterstromen onder de gletsjer die uitkwamen in de snelstromende rivier. Wij hebben bij de gletsjer heerlijk rondgelopen, wat gezeten en genoten van het prachtige uitzicht om ons heen.

Nadat de andere groepsleden na 2 uur weer terug waren zijn we naar de Skógafoss waterval gereden. Deze waterval is 60 m hoog, 25 meter breed en stroomt nu over de rand van een klif van de voormalige kustlijn van IJsland.

• Skógafoss waterval , IJsland
  • Skógafoss waterval met regenboog
  • Landschap bij Skógafoss waterval
  • Skógafoss waterval, IJsland, Skogar
  • Seljalandsfoss waterval

Het landschap hier was mooi groen en men kon rechts van de waterval een pad omhoog nemen om naar de rand van de waterval te gaan.

Hierna reden we nog 1 1/2 uur door de vulkaanlandshappen naar het plaatsje Vik waar we ons hotel hadden. Het lag prachtig bij twee meren met uitzicht op lupine velden en verschillende vulkanen.

De volgende dag bezochten we eerst het kleine turfkerkje Hofskirkja (Oraefi ) gebouwd met turf uit 1884. Het is het laatste gebouwd turfkerkje gebouwd in oude stijl en nog een van de zes die er nog zijn. De kerk wordt onderhouden door het Nationaal Museum, maar dient ook als een parochiekerk.

Door het vulkanisch landschap rijdend met weer zicht op de Vatnajökull gletsjer en sommige uitlopers kwamen we bij het bekendste en grootste gletsjermeer van IJsland Gletsjermeer Jökulsárlón.